SEO je mŕtve. Pre koho optimalizovať?

Ako sa SEO zmenilo? Existuje ešte vôbec? Pre koho optimalizujeme weby v roku 2022 a aké máme k dispozícii nástroje? Bude to dlhšie, tak si spravte čaj a prečítajte si niekoľko mojich postrehov a názorov.

Optimalizácia pre vyhľadávače - z odborného termínu mýtus

Samotný termín SEO vznikol v dobe, keď dával perfektný zmysel. A znamenal presne to, čo na prvý pohľad spojenie troch slov vyjadruje. Optimalizovalo sa pre vyhľadávače a šlo o technickú meta záležitosť - nebolo potrebné optimalizovať samotný web a jeho obsah, stačilo vyriešiť meta informácie v pozadí, ktoré by mali popisovať obsah, ale reálne naň nie sú priamo viazané.

Vďaka tomu ste web v dobe okolo roku 2000 dostali na relevantné kľúčové slová vo vyhľadávaní vyššie napríklad tým, že ste do meta tagu keywords vložili kľúčové slová, na ktoré ste chceli web vo vyhľadávaní zobrazovať.

Iste už, minimálne na základe predchádzajúcich riadkov tušíte, že SEO vo forme popisovanej vyššie dnes nedáva žiadny zmysel a ak je prvá vec, na ktorú sa váš šaman sústredí, generovanie kľúčových slov pre meta tag keywords, asi by ste sa mali obzrieť po niekom inom.

Bezvýznamnosť optimalizácie pre vyhľadávač(e) pramení z multidimenzionálnej perspektívy z ktorej je dnes webová stránka vyhľadávačom hodnotená. Nie je to o tagu title, nadpise prvej úrovne a meta tagu keywords.

Kľúčové slova v keywords už dávno nie sú hodnotiacim faktorom algoritmu Google a aj keď sú title a H1 bez diskusie veľmi dôležité pre správne pochopenie a zaradenie obsahu, tieto elementy nie je možné "optimalizovať pre vyhľadávač".

Prečo SEO nefunguje?

Existuje niekoľko dôvodov, prečo SEO nefunguje.

Optimalizujete OBSAH pre vyhľadávače

Optimalizovať obsah pre vyhľadávače, ich crawlery, hodnotiace algoritmy... z dlhodobého hľadiska znamená nesprávne nastavené ciele. Pozrite sa na to z perspektívy akejkoľvek firmy, ktorej cieľom je obrat a v konečnom dôsledku zisk.

Ak chce vyhľadávač dlhodobo fungovať, rásť a generovať zisk, základnou podmienkou je dostatočný objem vyhľadávania. Ak chce objem získať, musí byť vo vyhľadávaní dobrý - plniť požiadavky hľadajúcich užívateľov, uspokojovať ich vyhľadávacie dopyty.

Naším cieľom je návštevnosť a Google nám ho rád na náš web pošle. Potrebuje sa však spoľahnúť, že náš web uspokojí požiadavku hľadajúceho návštevníka - poskytne informácie ktoré hľadá, ponúkne produkt za podmienok, ktoré budú pre kupujúceho zaujímavé, alebo nájde službu ktorú hľadá, ktorá bude kombinovať požadovanú kvalitu, priaznivú cenu, geografickú dostupnosť a pod.

Takto jednoduché to je.

Ak si teraz hovoríte, že to G nemôže zistiť, máte dnes do istej miery pravdu. Nemôže to zistiť/vedieť so 100% istotou. V čase sa však zlepšuje a blíži sa k vysokej miere istoty.

Preto pokiaľ svoj cieľ pozicujete nesprávne a zameriavate sa na to, ako vyhľadávač hodnotí weby dnes a ako sa dostať do jeho priazne čo najrýchlejšie, bez uvažovania o vyššie uvedenom, vaše pozície pôjdu eventuálne smerom dole. Či už to bude pri najbližšom update alebo len postupným prepadávaním sa v čase tým, ako sa vyhľadávač učí lepšie hodnotiť stránky.

A to nechcete...

Pre koho obsah optimalizovať?

Pokiaľ by som chcel vyvolať flame v akejkoľvek diskusii o SEO, použil by som hlášku Tvorte obsah pre ľudí. Neznášame ju kvôli jej všeobecnosti, nulovej pridanej hodnote a nič nehovoriacej abstrakcii. V zásade však reprezentuje podstatu toho, o čom získavanie návštevnosti z vyhľadávania skutočne je. Stačí ju trochu došpecifikovať.

User Intent (užívateľský zámer, či cieľ užívateľa) by sa mal pri optimalizácii obsahu stať aj naším cieľom. Ak rozumieme téme, je tiež viac než pravdepodobné, že vieme, čo užívateľa zaujíma a ktorá informácia je kľúčová.

Je prirodzené, že nikto nechce čakať rok, dva, tri, až sa jeho stránky začnú konečne objavovať na popredných pozíciach. Preto netreba byť idealista a čakať na to, že sa celý zázrak udeje sám od seba.

Kvalitný obsah je potrebné podporiť kvalitnými referenciami. V rozumnej miere.

Čo je rozumná miera? To, čo dáva v reálnom svete zmysel. Môže nový web na včera zakúpenej doméne s jediným publikovaným článkom mizernej obsahovej hodnoty získať odkaz z najväčšieho média na slovensku? Môže. Pravdepodobnosť je však takmer nulová a po zaokrúhlení proste nemôže. A to je presne ono.

Takýto odkaz predchádza množstvo iných, menej významných odkazov. Ak váš "odkazový profil" dostatočné množstvo podporných odkazov, alebo v širšom zmysle podporných signálov nemá, nejde pravdepodobne o prirodzený odkaz.

Stačí sa na to pozrieť z druhej strany. Odkázali by ste na bezvýznamný a informačne nehodnotný blogpost na bezvýznamnom webe, zo svojho super "vypimpovaného" webu so super obsahom a vysokou návštevnosťou? Nemáte na to dôvod. Nechcete odkazovať vaších návštevníkov na niečo, čo sami nepovažujete za dosť dobré.

Existujú však extrémne prípady.

  • Viralita
  • Extrémne kvalitný obsah
  • ...

V takom prípade vzniká v krátkom čase veľké množstvo odkazov smerujúcich z webov rôznej kvality a autority. A to je v poriadku. S týmto si dnes vyhľadávače bez väčších problémov poradia a patrične dané stránky vystrelia nahor. Pravdepodobne však len dočasne.

Stačí kvalitný obsah a referencie?

Nestačí. Obsah nestačí, obsahu nikdy nebude dosť, práca na webe nikdy nekončí a s tým sa musíte ako webmaster zmieriť.

Po kvalitnom obsahu by mal prísť nový obsah, rovnako kvalitný, alebo v ideálnom prípade ešte kvalitnejší. Referencií by malo tiež pribúdať. Ak sa to bude diať, aj traffic bude v čase rásť.

Prácu s obsahom si zbytočne zťažujeme

Koľko krát ste si najskôr pri písaní članku na blog najskôr urobili analýzu kľúčových slov a až potom začali písať, alebo lepšie povedané triafať sa do výsledkov kľúčovky? Asi viete o čom hovorím.

Nebolo by jednoduchšie a časovo efektívnejšie písať o tom, čo mi ide najlepšie, v čom mám najlepší rozhľad a know-how a sústrediť sa na skutočnú pridanú hodnotu, ktorú viete čitateľovi poskytnúť? Ak má téma a súvisiace kľúčové slová menší objem vo vyhľadávaní, zákonite býva jednoduchšie sa dostať na vyššie pozície, prípadne na tu najvyššiu a tým pádom môžete získať tiež zaujímavé množstvo trafficu. Výhodou však je, že ak bude váš obsah najlepší, G to zo správania návštevníkov pomerne rýchlo zistí a váš web pôjde hore. A čo je dôležité, hore aj zostane. Minimálne dovtedy, kým nebude mať obsah, ktorý by performoval u užívateľov lepšie než ten váš.

TBC