Stripe - skúsenosti po 6 mesiacoch

Pred 6 mesiacmi som na Aftermarket integroval Stripe. Nebolo to riešenie "na klik", no z dlhodobého hľadiska to bola podľa doterajších dát rozumná voľba. Čo som sa naučil a čo ma prekvapilo?

Viac detailov o tom čo je Stripe, ako funguje a že ho už môžete využívať aj u nás, som tu písal ešte v septembri 2019. Od vtedy som ho integroval v rámci našej služby zameranej na odchyt domén a od spustenia platobnej metódy už ubehlo pol roka. Počas šiestich mesiacov som získal reálne skúsenosti s používaním Stripe-u z druhej strany a v tomto článku ich skúsim popísať.

Dlhodobý benefit za cenu náročnejšej integrácie

Na začiatku som stál pred rozhodnutím, či ísť cestou Stripe Checkout alebo Elements. Integrovať Checkout je podstatne jednoduchšie, pretože ide o redirect na platobnú bránu, tak ako to väčšina ľudí pozná.

Ja som veril, že obmedzenie kroku navyše a prehadzovania návštevníka na inú doménu kvôli platbe a späť, prinesie lepší UX a zjednoduší proces objednávky, takže v konečnom dôsledku win-win.

Hneď na úvod však prekvapilo, že aj v rámci prvej, aj druhej objednávky sa ozvali užívatelia, či nie je možné uhradiť prevodom, pretože nechcú zadávať údaje o platobnej karte priamo na stránkach. Toto bol bod, kedy som si uvedomil, že som sa očividne nerozhodol správne a Checkout by bol lepšou možnosťou.

Následne však prebehlo niekoľko platieb kartou a odvtedy sa už neozval s podobným problémom nikto. Je teda otázne, či šlo len o zhodu náhod, alebo užívatelia začali časom vnímať náš web ako overený a už s tým nemajú problém.

Dôležité je hneď v úvode užívateľom vysvetliť, že žiadne dáta z formulára sa vášho servera ani nedotknú. Že sú vďaka knižnici Stripe.js odosielané priamo na servery prevádzkovateľa, ktorého zabezpečenie je niekde úplne inde a že sa skutočne nemusia obávať, že si ich dáta neukladáte k sebe. Či vám budú užívatelia veriť, je už druhá vec. To, že to robiť nesmiete, tretia.

Ukladanie kariet

Túto možnosť Stripe poskytuje a žiadne ďalšie (priame) dáta pri tom nie je nutné ukladať. Na uloženie platobného profilu stačí vytvoriť Objekt typu Customer a jedinečný identifikátor uložiť v databáze k danému zákazníkovi. To som však zavrhol hneď v úvode - mohlo by to pôsobiť odstrašujúco. Aj napriek tomu, že u nás na serveri by sme si neukladali z karty užívateľa ani číslo.

Nízke poplatky sú naozaj pomerne nízke

Zo začiatku som nepremýšľal nad tým, koľko zaplatíme na poplatkoch pri určitom objeme v absolútnych číslach. Jediné čo ma zaujímalo bol fakt, že na papieri to vychádzalo najlepšie v porovnaní s ostatnými poskytovateľmi platobných riešení u nás. No keď sa pozriem spätne, tak čísla vychádzajú naozaj férovo. Year-to-date si Stripe vzal na poplatkoch za transakcie 1,598% z celkového súčtu platieb. To je naozaj akceptovateľné, zvlášť ak vezmem do úvahy okamžité vybavenie objednávok, ktoré sme vďaka platbám kartou mohli užívateľom ponúknuť.

Uvedomujem si, že v mnohých prípadoch by mohol byť poplatok 1,6% z transakcie likvidačne vysoký. Pre náš use-case je to OK.

Stripe a účtovníctvo

Úvodné rozčarovanie účtovníkov z toho, že chceme začať používať Stripe pomerne rýchlo pominulo. Vidím za tým predovšetkým dve veci

  • prehľadné exporty, do ktorých nie je problém dostať akékoľvek dáta, ktoré sú k dispozícii
  • párovanie s faktúrami, vďaka čomu vieme presne priradiť platbu k faktúre

Zložitosťou je to porovnateľné s PayPal-om a pod.

Niekoľko ľudí sa ma pýtalo, ako získať potrebné podklady pre účtovníka. Toto je skôr otázka na konkrétneho účtovníka - ja sa snažím dať k dispozícii všetky relevantné dostupné dáta.

Dokumenty nájdete v administrácii Stripe (z Dashboard) nasledovne:

  1. Tax document, najrýchlejšie cez vyhľadávanie
  2. Payments -> Succeeded -> Export (Past Month) Default (súbor: unified_payments.csv)
  3. Payouts -> Export (Past Month) Default (súbor: payouts.csv)
  4. All Transactions -> Export (Past Month) Default (súbor: balance_history.csv)
  5. Reports -> Financial Reports -> Last Month -> 3x Download
  6. (Voliteľné) Ak nepárujete faktúry a platby automaticky, je ešte potrebné doplniť čísla faktúr v úvodzovkách do súboru unified_payments.csv (stĺpec invoice_id). Ideálne je editovať v plaintext editore.

Vyššie uvedené dáta by mali tvoriť dostatočné podklady na to, aby mohol účtovník urobiť svoju prácu. Nie všetky musia byť v každom podnikateľskom prípade relevantné, ale chýbať by nemalo nič.

Šiel by som do toho znovu?

Áno. V konkrétnom prípade to bola dobrá voľba a zatiaľ neviem o ničom, čo by poslúžilo lepšie za rovnakých podmienok, pri obdobných možnostiach, ktoré nám poskytuje Stripe.

Momentálne sa snažím integrovať subscriptions na web s plateným členstvom, čo je vlastne doménou Stripe-u, tak možno niekedy v budúcnosti bude aj nejaký report k tomu. Ak by ste mali nejaké otázky, stačí sa opýtať, prípadné informácie doplním.