Závislosť na Google službách

Biznis Google-u, ako správneho dátového giganta, stojí na užívateľských dátach. Takmer všetky služby využívajú existujúce dáta užívateľov/o užívateľoch na získavanie ďalších dát. V očiach väčšiny užívateľov týchto služieb je to síce len side effect a nízka cena za službu (mnohí ich dokonca vnímajú ako služby zadarmo), no ja osobne to nepovažujem za ideálne - budovanie závislosti na službách, ktoré zbierajú dáta a následne ich používajú pre svoje for-profit ciele.

Google Analytics

Ked prišli GA4, webmasteri začali postupne nahrádzať Universal Analytics. Ja som pre zmenu začal odstraňovať trakovacie kódy zo sledovaných stránok úplne.

Vďaka tomu mám menej problémov s legislatívou (GDPR, cookie bars, ...), o chlp jednoduchšie a rýchlejšie weby, vďaka tomu o niečo lepšie UX a v konečnom dôsledku som o nič neprišiel. Všetky dáta sú v logoch, stačí správny nástroj na ich analýzu.

Samozrejme, prišiel som o pekné UI, tisíc prehľadov, tabuliek, breakdown-ov a grafov, o ktorých som nikdy ani len nevedel a hypoteticky o potenciálne plusové (no rovnako možno mínusové) body, ktoré mi mohol Google udeliť na zaklade detailnej analýzy návštevnosti.

Gmail

Neriešiteľný problém je Gmail. Tu dospel Google tak ďaleko, že nie je na výber. Buď zaplatím, alebo (niektoré) e-maily do určených schránok nedoručí. Závislosť, ktorú pravdepodobne v dohľadnej dobe neodstránim a musel som sa s tým naučiť žiť. V reči peňazí to znamená necelých 7€ za mesiac na užívateľa (Workspace).

Ak však riešite kritické záležitosti emailom, je veľmi dôležité túto službu využívať. Viete si tak za pár eur ušetriť množstvo potenciálnych problémov.

Search Console

Search Console nepovažujem za závislosť, ktorá by potenciálne mohla webmasterovi uškodiť. Naopak. Ide o dáta, ktoré Google má tak či tak a vďaka Search Console vidím aké dáta má, koľko ich má, ako často ich aktualizuje a aký to má vplyv na výkon v organickom vyhľadávaní. Navyše, dokážem reagovať na situácie, o ktorých by som inak často ani nevedel.

Google Chrome

Prehliadač od spoločnosti Google dnes využíva viac ako 70% užívateľov internetu. Je to obrovské množstvo a väčšina užívateľského trafficu na internete tým pádom prichádza práve cez Chrome. Vďaka tomu má Google veľké množstvo dát na základe ktorých dokáže veľmi presne odhadovať správanie návštevníkov a hodnotiť stránky bez toho, aby mal priamy prístup k dátam cez GA.